Opublikowany przez: monika.g 2016-04-11 22:07:19
Ślub konkordatowy jest zarazem aktem prawnym i ceremonią religijną. Do roku 1998 wszyscy narzeczeni, którzy chcieli wziąć ślub musieli zawrzeć związek małżeński w Urzędzie Stanu Cywilnego. Potem ewentualnie mogli wziąć ślub kościelny. Musieli więc wszystkie formalności wykonywać dwa razy. Aktualnie dzięki konkordatowi, czyli umowie zawartej pomiędzy Stolicą Apostolską a Państwem polskim narzeczeni wyznania rzymsko-katolickiego zawierając związek małżeński w kościele stają się również małżonkami w świetle prawa.
(Pixabay.com @ Ślub konkordatowy formalności)
Ślub konkordatowy zawierany jest tradycyjnie w parafii panny młodej, rzadziej pana młodego. Czasem zdarza się jednak, że narzeczeni wybierają zupełnie inną parafię. Wtedy jednak muszą uzyskać zgodę od proboszczów ze swoich parafii tzw. licencję.
Pierwszym etapem formalności przedślubnych jest wizyta w kancelarii parafialnej w kościele, w którym zdecydowaliście się wziąć ślub. Jeśli nie jest to kościół żadnego z was, wtedy oboje będziecie potrzebować licencji od waszych proboszczów. Jeśli jednak jedno z was jest członkiem danej parafii to formalności będzie mniej. Pamiętajcie, żeby wziąć ze sobą dowody osobiste. Na pierwszej wizycie ustalicie i zarezerwujecie datę ślubu. W niektórych dużych parafiach datę ślubu trzeba rezerwować nawet rok wcześniej. Urzędnik kościelny rozpocznie również spisywanie protokołu przedślubnego oraz rozpisze zapowiedzi przedślubne. Zapowiedzi są wygłaszane przez 2 tygodnie w parafii panny młodej oraz pana młodego. Gdy ślub odbywa się w parafii jednego z was, druga osoba musi poinformować swojego proboszcza o planowanym ślubie. Po wygłoszonych zapowiedziach będzie trzeba dostarczyć zaświadczenie od proboszcza do kancelarii, w której bierzecie ślub, że zapowiedzi zostały wygłoszone. Musicie to zrobić sami, ponieważ ksiądz nie ma obowiązku przekazania tego dokumentu do innej parafii.
Ksiądz poinformuje was również jakie dokumenty musicie mu dostarczyć na drugiej wizycie, która odbędzie się na niecałe 3 miesiące przed ustaloną datą ślubu.
Zanim wrócicie do kancelarii parafialnej musicie dopełnić formalności w Urzędzie Stanu Cywilnego. Tam zgłaszacie się z:
Te dokumenty będą wam potrzebne do wypełnienia wniosku o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa wyznaniowego. W USC urzędnik przeprowadzi z wami krótką rozmowę, do której nie musicie się przygotowywać. Ustalicie również jakie nazwisko przyjmujecie oraz jakie będą nosić wasze przyszłe dzieci. Na tej podstawie urzędnik wyda wam zaświadczenie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa. Zaświadczenie to jest ważne przez 3 miesiące, a opłata za nie wynosi 84 zł.
W tym czasie zgłaszacie się drugi raz do kancelarii parafialnej i przynosicie ze sobą następujące dokumenty:
zaświadczenia o odbytych spowiedziach przedślubnych – jednej zaraz po spisaniu protokołu przedślubnego i drugiej kilka dni przed ślubem. Przed każdą taką spowiedzią trzeba poinformować spowiednika, że jest to spowiedź przedślubna i po niej poprosić o podpis na zaświadczeniu,
potwierdzenie o odczytaniu zapowiedzi w parafiach narzeczonych.
W dniu ślubu tuż przed ceremonią podpiszecie jeszcze zgodę na skutki cywilno - prawne małżeństwa konkordatowego oraz podpiszecie się w księgach parafialnych na dowód zawartego małżeństwa. Podpisy składają również świadkowie. Ksiądz udzielający ślubu potwierdzi fakt zawarcia małżeństwa swoim podpisem po ceremonii ślubnej. W ciągu 5 dni od zawarcia małżeństwa ksiądz prześle wszystkie dokumenty do USC. 2 tygodnie po ślubie będziecie mogli już odebrać w Urzędzie Stanu Cywilnego skrócony akt małżeństwa w 3 egzemplarzach.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Stokrotka 2016.04.12 13:18
My mieliśmy jeszcze dwa.. dużo zamieszania z tym było..
Patrycja Sobolewska 2016.04.12 10:49
mielismy taki slub :)
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.